Budgetmaatjes 010 kan nu nog meer Rotterdammers helpen
Over Budgetmaatjes 010
Stichting Budgetmaatjes 010 helpt Rotterdammers om weer grip te krijgen op hun geld. Dat doen ze door vrijwilligers (Budgetmaatjes) wekelijks op bezoek te laten komen bij mensen thuis, om hen te helpen met hun financiën. Een traject duurt maximaal 2 jaar. Het doel van Budgetmaatjes 010 is dat Rotterdammers, na afloop van het traject, zo veel mogelijk financieel redzaam zijn. Sinds kort werkt Budgetmaatje 010 met Tingit.
Het vorige systeem was niet groeibestendig
Budgetmaatjes 010 heeft grote ambities. De komende jaren willen ze nog veel meer mensen, nog beter helpen. Het registratiesysteem dat ze eerst gebruikten ondersteunde die groeibehoefte onvoldoende. Alexander Borst is directeur bij Budgetmaatjes 010. Hij vertelt: “Het vorige systeem was echt een registratiesysteem, waar we de gegevens van maatjes en hulpvragers in konden opslaan. Meer kon er eigenlijk niet mee. Omdat we steeds groter worden, kunnen we niet meer alles uit ons hoofd. We moeten veel meer datagedreven gaan werken. Met ons vorige systeem was dit niet mogelijk en daarom zijn we nu overgestapt op Tingit.”
Tingit maakt het mogelijk om maatjes en hulpvragers beter te matchen
Met Tingit is het mogelijk geworden om veel meer data vast te leggen en om daar ook op te zoeken en te filteren. Zuleica Gomes is coördinator bij Budgetmaatjes 010 en is blij dat ze nu makkelijker het juiste maatje aan de hulpvrager kunnen koppelen. “Van tevoren doen wij altijd een intake met de hulpvrager. Op basis daarvan kijken we welk maatje het beste bij de hulpvrager past. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de beste match een vrouw is, die op maandagmiddag beschikbaar is in Ijsselmonde en die tegen honden kan. Met Tingit kunnen we heel snel zoeken naar iemand met dat profiel. Vroeger moesten we daarvoor handmatig dossiers van maatjes doorspitten om de juiste match te vinden. Nu hebben we dat grotendeels geautomatiseerd.”
Ook data-analyse wordt met Tingit mogelijk
Ook is het door Tingit een stuk makkelijker geworden om grip te houden op wat er binnen de stichting gebeurt. Alexander vertelt: “Om onze hulpverlening te verbeteren is het fijn als we de eigenschappen van hulpvragers en maatjes kunnen analyseren. We houden bijvoorbeeld bij wat de verhouding tussen man en vrouw is, bij zowel maatjes als hulpvragers. We proberen namelijk man aan man te koppelen en vrouw aan vrouw. We merken dat hulpvragers dat vaak fijner vinden. Ook kunnen we terugzien hoe lang het duurt voor een hulpvrager aan een maatje gekoppeld is. Daarnaast is het mogelijk om de situatie waarin hulpvragers zich bevinden te analyseren. We zien nu bijvoorbeeld dat het aantal hulpvragers met een ziektewetuitkering begint te stijgen. Dat is informatie waarop we kunnen inspelen en waarmee we onze hulpverlening kunnen verbeteren.”
In de toekomst wil Budgetmaatje 010 nog meer in Tingit onderbrengen
Budgetmaatjes 010 ziet kansen om meer processen te verbeteren door middel van Tingit. Alexander: “Onze maatjes houden een bezoekverslag bij en mailen dat nu naar ons in de vorm van een Word-document. Dat proces willen we graag in Tingit onderbrengen. Op die manier vinden onze coördinatoren alle informatie over de hulpvrager straks op één plek terug. Ook zouden we het hulpverleningsproces nog meer willen digitaliseren en standaardiseren. Bijvoorbeeld in de vorm van stappenplannen die we maatjes en hulpvragers kunnen aanbieden.”
Zet ook de mens weer centraal
Wat ons betreft ligt de nadruk binnen het sociaal domein veel te veel op doelstellingen, regels en rapportages. Daardoor verliezen we uit het oog waar het eigenlijk om gaat: de mens.
In 2015 besloten 42 full stack Java developers daar iets aan te doen.
Andere partijen bouwden cliëntvolgsystemen, wij bouwden een communicatieplatform en regiesysteem in één.
Want in het sociaal domein is effectieve communicatie de sleutel om mensen écht verder te helpen.
Direct contact
Bel 088 - 42 42 042
Wij zijn telefonisch bereikbaar van ma t/m vr van 09.00 - 17.00 uur.