MOmenz helpt statushouders beter integreren met Tingit
Over MOmenz
Als welzijnsorganisatie in de gemeente Stichtse Vecht zet MOmenz zich in voor een gemeenschap waarin iedereen meetelt. Met een team van professionals en 400 vrijwilligers helpt MOmenz inwoners om actief en verbonden te blijven.
De uitdaging: de begeleiding van statushouders verbeteren
Een van de groepen die MOmenz ondersteunt bestaat uit statushouders. Dat zijn vluchtelingen die na het doorlopen van de asielprocedure een verblijfsvergunning hebben gekregen.
Zodra een statushouder een woning toegewezen krijgt in de gemeente Stichtse Vecht wordt er een coach aan die persoon gekoppeld. Deze biedt hulp bij praktische en administratieve taken, maar ook bij culturele en sociale vraagstukken.
Het uiteindelijke doel is dat de statushouder zelfstandig en volwaardig kan participeren in de samenleving.
“We hadden behoefte aan een digitaal platform waarmee we onze processen konden stroomlijnen.”
De begeleiding van statushouders verbeteren
Paul Volwater, projectleider ICT bij MOmenz vertelt: “We hadden behoefte aan een digitaal platform waarmee we onze processen konden stroomlijnen. Op dit moment zijn de coaches regelmatig het wiel opnieuw aan het uitvinden. Zij moeten bijvoorbeeld vaak zoeken naar informatie of zelf nadenken over de stappen die ze moeten doorlopen. Door processen te standaardiseren en digitaliseren kunnen we coaches veel (denk)werk uit handen nemen. Ook wilden we beter met de statushouders kunnen communiceren. Niet alleen tijdens het initiële traject, maar ook daarna.”
Tingit helpt om processen te standaardiseren
De oplossing vond MOmenz in Tingit. Op dit moment is de implementatie bijna afgerond. Paul beschrijft hoe Tingit helpt om hun processen te standaardiseren:
“Door onze processen in Tingit te digitaliseren werden we gedwongen om onze processen ook te standaardiseren. Daarvoor moesten we heel goed naar de klantreis kijken. We hebben intensief samengewerkt met drie ervaren coaches, om de te nemen stappen duidelijk op papier te krijgen. Wat heeft de statushouder op welk moment nodig? Ook moesten we goed onderzoeken wat de coach nodig heeft om de juiste ondersteuning te kunnen bieden. In Tingit ondersteunen we zowel de statushouder als de coach en bieden we hen elk een eigen omgeving.”
Met Tingit zorgt MOmenz ervoor dat iedereen niet alleen op dezelfde manier, maar vooral ook goed geholpen wordt.
“Door checklists, automatische herinneringen en betere communicatiemiddelen kunnen we mensen nu veel beter ondersteunen.”
Efficiënt én persoonlijk communiceren
Tingit helpt MOmenz ook om efficiënter met statushouders te communiceren. Zo kunnen coaches in Tingit met statushouders chatten via een goed beveiligd systeem. Ook kan Tingit specifieke informatie delen met specifieke doelgroepen, op basis van kenmerken.
Paul Volwater vult aan: “Het is straks mogelijk om een bericht alleen te sturen naar mensen binnen een bepaalde leeftijdscategorie of dorpskern. Ook kunnen we informatie makkelijk aanbieden in verschillende talen. We vinden het fijn dat alle communicatie straks binnen Tingit plaatsvindt. Zo kunnen we belangrijke informatie direct toevoegen aan iemands dossier en kan een coach makkelijker werk van een andere coach overnemen.”
Een fijn partnership
Paul is blij met de samenwerking: “Samenwerken met Tingit voelt als een partnership. Ze hebben echt verstand van zaken en het is fijn om met ze te sparren. Je merkt ook dat ze de relatie altijd voorop stellen. Ze proberen je geen onnodige zaken te verkopen en kijken naar wat binnen het bestaande kan. Wij zijn erg tevreden.”
De volgende stappen
MOmenz is bijna klaar om Tingit in gebruik te nemen. Paul geeft aan: “In oktober gaan we alle coaches opleiden in het gebruik van de app en alle nieuwe statushouders zullen binnenkort via de app begeleid worden.”
In de toekomst ziet MOmenz mogelijkheden om ook andere inwoners van Stichtse Vecht met behulp van Tingit te ondersteunen. “Wij gaan Tingit bijvoorbeeld ook inzetten bij de uitvoering van Welzijn op recept. Patiënten in de eerstelijnszorg krijgen daarbij een individueel traject met offline en online coaching. In de MOmenz-app (Tingit) gaan we daarvoor programma’s aanbieden.”

Zet ook de mens weer centraal
Wat ons betreft ligt de nadruk binnen het sociaal domein veel te veel op doelstellingen, regels en rapportages. Daardoor verliezen we uit het oog waar het eigenlijk om gaat: de mens.
In 2015 besloten 42 full stack Java developers daar iets aan te doen.
Andere partijen bouwden cliëntvolgsystemen, wij bouwden een communicatieplatform en regiesysteem in één.
Want in het sociaal domein is effectieve communicatie de sleutel om mensen écht verder te helpen.
Direct contact
Bel 088 - 42 42 042
Wij zijn telefonisch bereikbaar van ma t/m vr van 09.00 - 17.00 uur.